Thursday 12 December 2013

Entah

kepada yang bincang isu sunni syiah, aku terpikir satu viewpoint.


hangpa semua pernah ambik SPM Pendidikan Islam kan?

Kalau betul semua soklan, dapat markah 100%.

Kalau salah 20%, betul 80% still boleh dapat A.


Kalau satu org agama sama ngan hang, percaya Tuhan tu satu, percaya Nabi yang sama, tapi beza sikit 20%, adakah kita nak condemn hingga bergaduh?


Entah, aku melihat dokumentari Katolik dan Protestant berbunuhan di Ireland sedangkan mereka percaya Isa itu anak Tuhan.


Aku melihat dokumentari Sunni Syiah berbunuhan di Iraq dengan senjata AK47 buatan komunis yang tak percayakan Tuhan.


Bila aku baca berita yang KDN nak tangkap Mat Sabu sebab selawat syiah, aku rasa sectarian issues ni semua naik di berita Malaysia dan pemikiran most Muslims di Malaysia, tak ada sebab lain, melainkan ada unsur political intent.


Berbaloi ke berlawan mulut atas satu issue yang nampak betul (isu akidah sunni syiah) padahal TV Astro tu sendiri tunjuk MTV artist separuh bogel, ramai ulamak syiah sunni ni diam?

kindly find the English and simpler version of this writing at my Tumblr.

http://beyondthispunkt.tumblr.com/post/69790154563/unter-diesem-gesichtspunkt-entah


In 1908, the Ottoman caliph Abdülhamid II opened up an Islamic university in Beijing to educate China's Muslims. 
This is a photo of the school's opening ceremony. - 
https://www.facebook.com/LostIslamicHistory




Japanese Type 94 tankettes attacking the Zhonghua Gate of the Nanjing city wall, China, 12 Dec 1937
https://www.facebook.com/worldwar2?ref=stream