Friday 22 November 2013

smells like teen spirit

http://beyondthispunkt.tumblr.com/post/67752399510/agama-dan-elektrikal

December 2012, aku decide untuk throw it all. Aku resign dari construction job aku, putuskan hubungan dengan orang dan pulang untuk start it all over again.

Practically that time, aku give-up dengan life aku.

By March 2013, aku still tak tahu apa nak buat. By then I'm 31. Cilaka. Aku pun start buat teaching dan sikit2 kerja2 part-time.

Ramai friends and relatives advice aku masuk line akademik, tapi lepas satu peristiwa di UM tahun 2009, di mana seorang pensyarah cendikiawan berkata pada aku "Ramai orang boleh jadi engineer, tapi tak ramai boleh jadi orang akademik", aku terus matikan harapan untuk apply Master tahun tu.

Pada aku, academician world in Malaysia hopeless. Berlagak pula. Dengan R&D yang entah ke mana, mereka memandang sinis dunia industry.

Bak kata bekas lecturer yang aku sanjungi di UM dulu, Kapten Abdul Rahim Abdul Manaf, ramai lecturer di Malaysia tak pernah mengharungi dunia industry. Habis degree, terus masuk university balik ambik Master then PHD. And so, aku summarise, ilmu engineering di university jauh berbeza dengan engineering di industry pasal ini sebab personnel di local University agak detached dengan dunia industry.

And so, that's why ramai siswazah engineering, yang rasa macam kena campak kat laut, pandai2 la nak berenang kalau nak survive kat industry.

Buat macam2 course automotive engineering di Malaysia, tapi ada satu je car manufacturer di Malaysia. Tak ke ramai menganggur nanti?

And so, lepas Raya 2013, aku join balik dunia industry construction.

During December 2012 lepas resign, aku buat satu blog, yang mana aku dah delete. Sebab aku nak start menulis. Tapi aku rasa hopeless, and so aku delete balik.

Semasa aku tengah fikir apa aku nak buat seterusnya dalam life, sebelum aku mati, menulis is one thing yang selalu terbit dalam kotak fikir aku.


Dalam May 2013 or so, aku start menulis blog ni, dan Tumblr aku, beyondthispunkt.tumblr.com

Dalam masa2 tu, aku betul2 study apa approach, apa style, and the thinking behind blogging and Tumblr-ing ni.

Aku summarise, dalam blogging, ada 3 type of penulis blog/Tumblr.

1. Syok sendiri. Macam aku.
2. Entertainers.
3. Cari kawan melalui followers.

Kalau aku pilih style Entertainers, maka aku akan buat blog macam buasirotak.blogspot.com dan Blogserius.
Orang baca sebab nak entertain diri sendiri, lupakan real life untuk sebentar di alam maya.

Aku tanya diri aku, satu soalan saja.
Sampai bila aku nak entertain orang ramai? Sebab bila kau nak entertain, kau nak kena pacify followers kau. Dan kejayaan kau diukur dengan popularity blog.

Itu sebab aku dulu study comments di blog, aku siap masukkan dalam Excel file, pukul berapa orang comment, apa orang comment di pseudosains.blogspot.com dan terfaktab.blogspot.com.

Aku dapati, simple saja. It's not the writing that matters. Orang comment ikut crowd psychology. Macam mob psychology. Ada orang rasa cool, ramai mengikut.

So, aku dah pangkah siap2 "Entertainers" dalam purpose blogging. Aku tak berminat nak entertain orang ramai.

How about saja2, dengan niat boleh kenal ramai orang?

Aku dapati, kalau kau buat begini, kau akan end-up fikir tentang followers dan haters.

Kau akan buat blog contest apa semua.

Ah! Tak ada masa aku nak beli barang hadiahkan kepada orang bila masa aku sendiri pun leading a losing life.

Dan akhirnya, senang saja.

Aku menulis, pasal aku ada idea yang boleh translate pada tulisan.

Untuk pastikan material tu pure, aku block kan saja ruang comment, untuk eliminate crowd psychology factor.

Kalau orang tu betul2 fikir tentang penulisan aku, dia akan siap email. Atau pun add akaun Google ID aku dan postkan in private.

And Tumblr is a good invention untuk eliminate komen2 kotor oleh anonymous. Simply because, kalau nak komen atau like, kau kena buka akaun Tumblr kau sendiri (blog kau sendiri)

In that sequence, kalau idea/komen dia bagus, aku just edit post or write in new stuff.

Sebab aku nak baca apa yang aku tulis dan feel satisfied dengan apa yang aku tulis.

Aku masih lagi nak jadi construction engineer, dan masih menyimpan harapan kot kot nanti aku boleh apply IR dengan IEM, mana tahu dapat IR.

Tulisan2 blog/Tumblr ni semua, so far, benda ni free. So tak merugikan sesiapa yang baca. Dan tak merugikan sesiapa kalau delete. Aku tak ada dapat satu single cent dari tulis2 ni semua.

Tapi sebelum aku mati, aku nak ada satu penulisan dari idea aku.

Aku fikir2 dan berangan, harap2 aku dapat tulis 2 buku. Satu pasal life, satu lagi pasal construction or engineering.

Dan benda2 dalam Tumblr/Blog ni akan jadi stepping stone. Dan kalau tak menjadi pun, at least penulisan ini akan ada dalam alam maya ni.

Maka, pada May 2013 tu, berbekalkan lyric Godflesh Head Dirt "Write on rocks, what you feel", aku dah decide ini lah arah tuju tulisan ini semua.

Aku takkan menulis untuk followers, sebab followers ni macam dalam lyrics Nirvana - Smells Like Teen Spirit, satu group yang nak feel entertained baca tulisan kau. Dan feel entertained berinteraksi dalam ruang comment.

Kau akan ada life kau sendiri, pursuing your own goals apa semua.

Dan kau takkan terdaya nak entertain semua manusia dengan hasil kerja yang tak berbayar.

Dan aku bukan seorang gadis cantik yang dapat mencari pasangan terbaik di pasaran melalui blogging.

Aku hanya nak feel satisfied dapat menjerit dalam tulisan biarpun tak ada satu yang mendengar.

Personal satisfaction, buat sesuatu yang free, tu sahaja.


Load up on guns, bring your friends
It's fun to lose and to pretend
She's over-bored and self-assured
Oh no, I know a dirty word

Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello

With the lights out, it's less dangerous
Here we are now, entertain us
I feel stupid and contagious
Here we are now, entertain us
A mulatto, an albino, a mosquito, my libido
Yeah, hey

I'm worse at what I do best
And for this gift I feel blessed
Our little group has always been
And always will until the end

Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello

With the lights out, it's less dangerous
Here we are now, entertain us
I feel stupid and contagious
Here we are now, entertain us
A mulatto, an albino, a mosquito, my libido
Yeah, hey, yeh

And I forget just why I taste
Oh yeah, I guess it makes me smile
I found it hard, it's hard to find
Oh well, whatever, never mind

Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello

With the lights out, it's less dangerous
Here we are now, entertain us
I feel stupid and contagious
Here we are now, entertain us
A mulatto, an albino, a mosquito, my libido
A denial, a denial, a denial, a denial, a denial
A denial, a denial, a denial, a denial