Sunday 17 November 2013

isu SPPBS - satu view yg ruthless

view aku sangat2 different dan ruthless, so let it be shared.

aku berborak dengan beberapa guru pasal isu SPPBS...berkenaan nak selia budak2 every month dan key-in kan markah kt sistem server yang mcm cilaka.

aku pernah menulis tentang jiran Chinese aku.

dalam masyarakat Chinese, untuk bebudak2, by 13-14 years old, mereka akan perhatikan.
kalau budak tu boleh pergi atau pintar, maka ibu bapa terus bagi full effort.
tapi kalau budak tu problem, dia stopkan sekolah je terus.

dan dia suruh bebudak ni kerja.
dan dengan masyarakat Chinese di Malaysia yg memang industrious dan banyak business, opening memang ada.
dan by their mid twenties, these people become highly skilled dlm low level jobs, tapi highly paid pasal skill tu memang susah nak develop.
contohnya, skill welding.

one thing di Malaysia, kau boleh nampak a lot of low level jobs sekarang dah dikuasai oleh foreigners, Indonesia, Nepal, Bangla, etc.

SPPBS is designed so that bebudak yang kurang perform, especially those di kawasan luar bandar, untuk develop mereka academically.

But is it right to push academic reform kepada mereka yang memang problematic, contoh budak2 ada masalah discipline or sebagainya?

Dulu under SRP system, ada science stream, art stream dan banyak kolej2 vokasional yang provide certificates for those yang tak berapa boleh nak pergi sangat academically.

Tapi sekarang, sebab dengan banyak2 nya kolej2 swasta, it seems that we are pushing all the Malays utk high level jobs.

Rendahkan grading, sumbatkan mereka ke kolej2 swasta and make sure mereka terikat dengan PTPTN loan dan harapkan mereka mengisi high level jobs di Malaysia...untuk memastikan New Economic Programs for Bumiputera works.

1. We made our tertiary education system sucks.

2. Bebudak semua graduate tapi mengganggur. Sebab industry di Malaysia ni Non-Malay pegang, dan kita nak paksa mereka isi high level jobs dengan bebudak ni?

Di industry, meritocracy works because industry perform at its best efficiency on free trade. Dan dalam free trade, di mana nilai usaha diniagakan, only the best suffices.

Dan dalam masa sama, kebanjiran warga asing akan mengisi low level jobs.

What do we get at the end of the day?

Budak2 berhutang tapi jobless? Budak2 terpaksa suffer amik kerja yang lain bidang?

Bila ada satu ibubapa mampu belikan anak dia kereta 210k cash bila berjaya 5A dalam UPSR, aku tertanya, education ni kan tanggungjawab mak bapak? Kau nak harapkan other party (cikgu) dan government? 

Budak bijak layak dapat biasiswa government.

Tapi untuk kurang bijak, kita kena banyakkan skill-based institution.

Negara maju ialah sebab negara boleh sustain development dia dengan hasil skill warga dia, bukan warga asing yang satu hari akan pulang balik ke negara asal.

Aku ada saudara, yang mana anak2 dia berjaya economically, tanpa ada satu certificate degree/diploma university. Orang susah. Bapak kerja security guard.

Tapi anak2 dia, semua bekerja lepas SPM. Kerja kilang, kerja di hotel, dan slow2 mereka naik dalam industry yang mereka ceburi.

Economically strong, boleh cari makan sendiri.

And so, ask ourselves, kita belajar ni sebab akademik atau sebab nak membina karier?

Dan kalau betul2 kau rasa education ni penting untuk Melayu buka minda, aku rasa perlu reform suratkhabar bahasa Melayu yang macam cilaka saja isinya.

Arwah ayah aku adalah orang yang pasti bersetuju hal ni.

Dia dari kawasan kampung di Tapah, masuk ke sekolah berasrama bahasa Arab. 

Bila dia datang ke Kuala Lumpur pada hari kematian P. Ramlee, dia jobless for few months, sebab berbahasa Arab adalah useless untuk cari makan di KL pada 1973, yang penting kena pandai speak English.

Ayah aku akhirnya jadi petugas pembersih, penyapu sapu sampah di Universiti Malaya tahun itu.

Selepas AUKU di-introduce dan semua kakitangan UM under JPA, baru lah ayah aku dapat kerja sebagai kerani. Dia berjumpa dengan ibu-ku di UM yang sama2 interview JPA di sana.

Selepas berkahwin, ayah aku support ibu aku untuk further studies, just because ibu aku dari English stream, dan ketika itu, peluang to go further lebih terjamin kalau dari English Stream.

Maka itu lah sebab mengapa economy keluarga aku melonjak naik pada awal 1990, daripada dulu menyewa flat DBKL kepada menghuni rumah milik sendiri di Kajang.

Sehingga ayah aku meninggal, dia selalu berkata pada aku, pandai2 cari ilmu bermanfaat, setinggi2 ilmu silat yang beliau ada pun tidak mampu nak membuka mesin ATM di bank.